Zhongnanshantunnelen

Tunellen ble verdens lengste toløpstunell da den ble ferdigstilt i januar i 2007. Da hadde byggeprosessen vart siden 2001, med en omkostning på 3,2 milliarder Renminbi Yuan, eller om lag 4,26 milliarder norske kroner. Tunellen er drøyt 18 kilometer lang, og det tar femten minutter å kjøre gjennom den.

Zhongnanshantunnelen ligger på motorveien G65, som kobler Baotou i indre Mongolia til Beihai i Guangxi Zhuang i Sør-Kina, og forkorter reiseruten fra Xi’an til Zha Shui fra 3 timer til 40 minutter. Den løper gjennom Qinlingfjellkjeden i sentrale Kina. Det dypeste punktet under overflaten er på svimlende 1 640 meter.

Sikkerhet i lange tuneller

 

  1. Tuneller har dårligere lysforhold
  2. Det finnes mindre synlige rømningsruter
  3. Det er dårligere luft
  4. Mangel på variasjon og fartsreferanser

Disse grunnene fører ofte til at noen kan føle seg utrygge når de kjører i tuneller. Eksempelvis forverres synet når man blir eldre. Da kan det å kjøre i tunell oppleves verre. Undersøkelser av tunellkjøring tyder på at 30 % av deltakerne i undersøkelsen opplevde lange tuneller som farlige.

I et tunellrikt land som Norge kan det være vanskelig å unngå tuneller dersom du er ukomfortabel, men sikkerheten og tunellkvaliteten blir stadig bedre. Med mer forskning lærer vi mer om gunstige lysforhold og design som kan gjøre tuneller mer attraktive for folk som ferdes på veien.

Toløpstuneller og rømning ved ulykker

Zhongnanshantunnelen er en toløpstunell. Det betyr at tunellen har ventilasjon som går i samme retning som trafikken og egne rømningsveier, i kontrast til ettløpstuneller, hvor du må løpe i motsatt retning av røyken dersom du skulle komme borti en ulykke i tunellen. Ofte har de også lavere ulykkesrisiko enn ettløpstuneller.

 

  • Kjør bilen til siden og forlat den
  • Se etter rømningsveier
  • Sjekk retningen røyken blåser, og løp i motsatt retning
  • Ved brann, prøv å passere brannstedet så du kommer på riktig side i forhold til røyken
  • Er du fanget av røyken, legg deg ned og ring etter hjelp

Hvis du havner bak en ulykke i en toløpstunell vil røyken blåse fra deg. Er du foran ulykken, vil du kunne kjøre ut av tunellen før røyken når deg. De fleste tunellene i Norge er imidlertid ettløpstuneller. Toløpstuneller finnes bare på de mest trafikkerte veiene rundt de største byene.

Skulle du være så uheldig at du havner i en ulykkessituasjon i en tunell, følg rådene listet ovenfor. Dersom du får ringt via en nødtelefon i tunellen vil Vegtrafikksentralen kunne påpeke akkurat hvor du er. Det viktigste er å følge med på røyken, da all brannrøyk er giftig og farlig.

Tiltak i Zhongnanshantunnelen

 

  • Lysdekorasjoner med forskjellige farger
  • Kunstige palmer, busker og gress
  • Bilder av skyer på tunelltaket

Zhongnanshantunnelen er godt belyst og dekorert innvendig. Ikke bare gjør det tunellen mer komfortabel i kjøre i, men den blir også en form for turistattraksjon i tillegg til at den er den lengste toløpstunellen i verden. Andre tuneller har andre kreative løsninger for å bryte opp monotonien; for eksempel malerier.

Forskning foreslår at tuneller bør unngå røde og gule fargekombinasjoner og mørke, uopplyste åpenrom, da dette kan påvirke trygghetsfølelsen i tunellen. Mange tuneller bruker blåtoner; Lærdalstunellen har for eksempel en illusjon av steinkrystaller i mørkeblå til lyseblå toner. Som et resultat har tunellen fått mye mediedekning og få ulykker.

 

  • Tuneller er en stadig økende del av veinettet vårt
  • Mange opplever utrygghet ved å kjøre i tuneller
  • Tunelldesign må derfor lages for brukerne for at det skal oppleves mer komfortabelt å bruke tuneller

Tunellsikkerhet er viktig, like så mye på korte tuneller som i lange, men risikoen kan gjerne føles større i lange tuneller, og man kan i verste fall føle på klaustrofobi. Men tuneller er, som Zhongnanshantunnelen viser, en viktig del for effektivisering og tidsbesparing i transport og reise.